Doorzettingsvermogen vergroten


7 tips om je wilskracht te trainen!

Doorzettingsvermogen draait om de kracht hebben je doelen te halen. Ook als het tegenzit. Of het nu gaat om meer groenten eten, vaker sporten of minder hard werken. In de praktijk slaagt de een er beter in de gestelde doelen te halen dan de ander. Toch kan iedereen een doorzetter worden. Want je wilskracht kun je trainen, zoals je ook je conditie kunt verbeteren. Benieuwd hoe je dat doet? Hieronder tips om te volharden en je doelen te realiseren.

1. Stel jezelf een doel dat jij belangrijk vindt

Je doorzettingsvermogen spreek je aan als je een speciaal doel wilt bereiken. Denk aan afvallen, meer sporten, minder facebooken, bijtijds gaan slapen et cetera. Wil je je doel halen? Kies dan iets wat je supergraag wilt en omschrijf ook waarom. Weet je dat? Dan is volhouden stukken makkelijker. Omschrijf eveneens je streven zo concreet en helder mogelijk. De kans dat je gemotiveerd blijft en niet voortijdig opgeeft is dan groter.

2. Hak je einddoel in kleinere mini-doelen op

Heb je je doel bepaald? Dan kun je je wilskracht beetje bij beetje trainen door telkens kleine realistische stapjes te zetten. Overdrijf zeker niet, want dat werkt demotivatie in de hand. Bijvoorbeeld: afvallen kun je doen door rigoureus het roer om te gooien, maar ook door kleine stapje te zetten, zoals niet meer snoepen. Hetzelfde geldt voor meer bewegen. Zo kun je ’s avonds gaan sporten in plaats voor de buis hangen. Door kleine veranderingen in te voeren en waar te maken, train je je doorzettingsvermogen stap voor stap. Zo voorkom je dat je uitgeput raakt en is je kans van slagen groter dan wanneer je alles tegelijkertijd wilt doen.

3. Van uitstel komt afstel

Heb je een specifiek doel dat je wilt behalen? Begin dan meteen en wacht niet tot morgen, volgende week of zelfs volgend jaar. Bedenk dat je altijd wel een excuus hebt om wat je ook wilt uit te stellen. Lekker gemakkelij
k toch? Dus? Niet doen. Start direct. Met bewegen, stoppen met roken, afvallen, geld (be)sparen enzovoort. Immers, van uitstel komt afstel en dat ondermijnt je doorzettingsvermogen.

4. Vergeet niet jezelf te belonen voor je doorzettingsvermogen

Natuurlijk mag je niet vergeten elk mini-doel dat je bereikt te vieren. Want, een beloning is een soort schouderklopje dat jezelf geeft voor goed gedrag. En eerlijk is eerlijk: dat doet je enorm goed. Daarbij komt dat je jezelf op die manier weer voorbereidt en motiveert om de volgende stap te halen. Dus: vier elk succesje dat je haalt.

5. Blijf gefocust

Je doorzettingsvermogen wordt uiteraard tussentijds op de proef gesteld. Laat je echter niet verleiden. Visualiseer je einddoel en behoud je focus. Kijk welke successen je tot op heden hebt behaald. Put daar kracht uit en ga door. Blijkt je doel toch wat te omvangrijk? Stel je doelstelling bij en ga verder. En haal je je gestelde doel een keer niet? Verwijt jezelf niets. Zie het als een leermoment en bedenk hoe je het de volgende keer kunt voorkomen. Geef zeker niet op. Blijf doorgaan.

6. Zoek een maatje

Vind je dat je geen doorzetter bent? Misschien doet het je goed steun te zoeken bij wat je wilt bereiken. Ga op zoek naar een buddy die hetzelfde doel als jij nastreeft. Zo heb je een stok achter de deur als je wilskracht het laat afweten.

7. Zelfvertrouwen en fysieke conditie

Ook werken aan je zelfvertrouwen en je lichamelijke conditie op peil houden, dragen bij aan meer wilskracht hebben. Want, houd je er een gezonde levensstijl op na? Door vers en gevarieerd te eten, genoeg te slapen en regelmatig te relaxen? Dan zit je veel beter in je vel, ben je positiever en kun je beter omgaan met verleidingen, stress en dergelijke.

Hoe staat het met jouw doorzettingsvermogen? Heb je genoeg wilskracht om je gestelde doelen te bereiken?

Burnout Coachen
Scroll Up