12 fases voorafgaand aan burn-out en TIPS

(H)erkennen voor het jou of een ander te grazen neemt!

Ca 1 op de 7 werkende Nederlanders en 1 op de 4 Vlamingen hebben last van burn-outklachten. Het zijn vaak de harde-, gecommitteerde werkers. Toch vallen ze om. (H)erken het voor het je te grazen neemt!!

Herbert Freudenberger en Gail North hebben daartoe het twaalf fasenmodel ontwikkeld. Dit zijn de fases voordat je defintief in een burn-out beland. Herken je jezelf in een van de fases dan weet je dat je uit moet kijken…

1.Bewijsdrang

Je wil op obsessieve wijze laten zien wat je waard bent. Je probeert de aller beste werknemer te zijn en neemt continu veel verantwoordelijkheid op je.

Tip: Vraag jezelf af ‘voor wie was ik vroeger niet goed genoeg?’ Stop met het voor hem of haar te doen en ga het voor jezelf doen!


2. Steeds harder werken

Je werkt nooit hard genoeg voor je gevoel en kunt maar moeilijk stoppen.

Tip: Grenzen aangeven en nee durven zeggen geeft je meer zelfvertrouwen en je wordt als krachtig gezien! Als je ja zegt tegen teveel zeg je nee tegen jezelf.


3. Behoeften negeren

Je slaapt weinig, eet niet goed en hebt weinig sociale contacten, omdat alles in dienst staat van het werk.

Tip: Erken dat je betrokken bent en er voor wil gaan maar vraag jezelf ook af of dit het je allemaal wel waard is?


4. Verdringing van conflicten

Je geeft niet toe dat er iets mis is. Je voelt je bedreigd, paniekerig en opgejaagd.

Tip: Wees je bewust dat je van gewaardeerd medewerker in de transitie naar niet gewaardeerd medewerker bent. Vraag hulp!


5. Herzien van waarden

Je verandert je kijk op de wereld. Vrienden en familie vind je niet langer belangrijk. Hobby’s zijn irrelevant. Werk is het enige wat nuttig is.

Tip: Vraag hulp bij iemand die je helpt bij het antwoord op de vraag. ‘wat wil ik ECHT’. Het is de eerste stap naar loslaten en verlangen.


6. Ontkennen van problemen

Je vindt collega’s maar lui en ongedisciplineerd. Je bent hard en cynisch en vindt dat problemen niet aan jou liggen maar aan je werkdruk.

Tip: De transitie naar niet gewaardeerd medewerker krijgt vorm, je bereid je eigen exit na een burn-out voor. Vraag HULP!


7. Terugtrekken

Je sociale leven wordt steeds kleiner en je raakt geïsoleerd. Mogelijk zoek je ontspanning in alcohol en medicijnen. ​

Tip: Je moet het zelf doen maar hoeft het niet alleen te doen. Zoek steun bij mensen die je vertrouwd en onvoorwaardelijk om je geven!


8. Gedragsverandering

Je gedraagt je anders dan vroeger. Vrienden en familie maken zich zorgen.

Tip: Luister naar de signalen van de ander. Neem tijd voor jezelf om te ontspannen, dus ook, stop tijdelijk met werken.


9. Depersonalisatie

Je vindt jezelf en anderen waardeloos en merkt niet langer meer waar je zelf behoefte aan hebt.

Tip: Investeer NU in jezelf  en volg bijvoorbeeld een cursus mindfulness.


10. Innerlijke leegheid

Je voelt je leeg van binnen en om daar over heen te komen ga je overdrijven met andere activiteiten zoals seks, sport of alcohol.

Tip: Erken dat je het niet meer zelf kunt. Zoek en vraag om professionele hulp van een gespecialiseerde coach ( geen psycholoog).


11. Out of control:

Je voelt je verloren, onzeker en uitgeput. Je toekomst ziet er inktzwart uit.

Tip: Kijk om je heen, hoeveel mensen houden van je! Hulp vragen NU!!


12. Burn-out

Een totale geestelijke en fysieke instorting. Je snel hulp nodig. Volledig herstel kan jaren duren wanneer je niet snel in actie komt!

Tip: Collega’s, partners familieleden neem anders actie voor hem of haar!!!!