Chat with us, powered by LiveChat
Telefoon nummer: 088 - 2010 500

12 fases voorafgaand aan burn-out en TIPS

burn-out en tips

(H)erkennen voor het jou of een ander te grazen neemt!

Ca 1 op de 7 werkende Nederlanders en 1 op de 4 Vlamingen hebben last van burn-outklachten. Het zijn vaak de harde-, gecommitteerde werkers. Toch vallen ze om. (H)erken het voor het je te grazen neemt!!

Herbert Freudenberger en Gail North hebben daartoe het twaalf fasenmodel ontwikkeld. Dit zijn de fases voordat je defintief in een burn-out beland. Herken je jezelf in een van de fases dan weet je dat je uit moet kijken…

1.Bewijsdrang

Je wil op obsessieve wijze laten zien wat je waard bent. Je probeert de aller beste werknemer te zijn en neemt continu veel verantwoordelijkheid op je.

Tip: Vraag jezelf af ‘voor wie was ik vroeger niet goed genoeg?’ Stop met het voor hem of haar te doen en ga het voor jezelf doen!


2. Steeds harder werken

Je werkt nooit hard genoeg voor je gevoel en kunt maar moeilijk stoppen.

Tip: Grenzen aangeven en nee durven zeggen geeft je meer zelfvertrouwen en je wordt als krachtig gezien! Als je ja zegt tegen teveel zeg je nee tegen jezelf.


3. Behoeften negeren

Je slaapt weinig, eet niet goed en hebt weinig sociale contacten, omdat alles in dienst staat van het werk.

Tip: Erken dat je betrokken bent en er voor wil gaan maar vraag jezelf ook af of dit het je allemaal wel waard is?


4. Verdringing van conflicten

Je geeft niet toe dat er iets mis is. Je voelt je bedreigd, paniekerig en opgejaagd.

Tip: Wees je bewust dat je van gewaardeerd medewerker in de transitie naar niet gewaardeerd medewerker bent. Vraag hulp!


5. Herzien van waarden

Je verandert je kijk op de wereld. Vrienden en familie vind je niet langer belangrijk. Hobby’s zijn irrelevant. Werk is het enige wat nuttig is.

Tip: Vraag hulp bij iemand die je helpt bij het antwoord op de vraag. ‘wat wil ik ECHT’. Het is de eerste stap naar loslaten en verlangen.


6. Ontkennen van problemen

Je vindt collega’s maar lui en ongedisciplineerd. Je bent hard en cynisch en vindt dat problemen niet aan jou liggen maar aan je werkdruk.

Tip: De transitie naar niet gewaardeerd medewerker krijgt vorm, je bereid je eigen exit na een burn-out voor. Vraag HULP!


7. Terugtrekken

Je sociale leven wordt steeds kleiner en je raakt geïsoleerd. Mogelijk zoek je ontspanning in alcohol en medicijnen. ​

Tip: Je moet het zelf doen maar hoeft het niet alleen te doen. Zoek steun bij mensen die je vertrouwd en onvoorwaardelijk om je geven!


8. Gedragsverandering

Je gedraagt je anders dan vroeger. Vrienden en familie maken zich zorgen.

Tip: Luister naar de signalen van de ander. Neem tijd voor jezelf om te ontspannen, dus ook, stop tijdelijk met werken.


9. Depersonalisatie

Je vindt jezelf en anderen waardeloos en merkt niet langer meer waar je zelf behoefte aan hebt.

Tip: Investeer NU in jezelf  en volg bijvoorbeeld een cursus mindfulness.


10. Innerlijke leegheid

Je voelt je leeg van binnen en om daar over heen te komen ga je overdrijven met andere activiteiten zoals seks, sport of alcohol.

Tip: Erken dat je het niet meer zelf kunt. Zoek en vraag om professionele hulp van een gespecialiseerde coach ( geen psycholoog).


11. Out of control:

Je voelt je verloren, onzeker en uitgeput. Je toekomst ziet er inktzwart uit.

Tip: Kijk om je heen, hoeveel mensen houden van je! Hulp vragen NU!!


12. Burn-out

Een totale geestelijke en fysieke instorting. Je snel hulp nodig. Volledig herstel kan jaren duren wanneer je niet snel in actie komt!

Tip: Collega’s, partners familieleden neem anders actie voor hem of haar!!!!


BurnoutCoachen mobile menu
Scroll Up

Let op: We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website gebruikt gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. meer informatie

Wij zijn er van bewust dat u vertrouwen stelt in ons. Wij zien het dan ook als onze verantwoordelijkheid om uw privacy te beschermen. Door gebruik te maken van deze website geeft u aan het privacy beleid te accepteren. Wanneer u zich aanmeldt voor een van onze diensten vragen we u om persoonsgegevens te verstrekken. Deze gegevens worden gebruikt om de dienst uit te kunnen voeren. Wanneer u e-mail of andere berichten naar ons verzendt, is het mogelijk dat we die berichten bewaren. Soms vragen wij u naar uw persoonlijke gegevens die voor de desbetreffende situatie relevant zijn. Dit maakt het mogelijk uw vragen te verwerken en uw verzoeken te beantwoorden. De gegevens worden opgeslagen op beveiligde servers van een derde partij. Wij zullen deze gegevens niet combineren met andere persoonlijke gegevens waarover wij beschikken. Onze privacyverklaring is afgestemd op het gebruik van en de mogelijkheden op deze site. Eventuele aanpassingen en/of veranderingen van deze site, kunnen leiden tot wijzigingen in deze privacyverklaring. Het is daarom raadzaam om regelmatig deze privacyverklaring te raadplegen. De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies" om u de beste surfervaring mogelijk te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten